2N NELER, NEREDELER?

Merhaba sevgili gençler, Dere tepe demeden gezen ama lale ve sümbülleri biçmeyen, sülale boyu seyyah olup soyadımız gezmekten bıkmaz anlamında “Durmaz”a çıkan, zavallı nineciğimin oğullarım gitti bari torunum yanımda kalsın diye ismini “Dursun” koyduğu torunuyum. Gelin görün ki ailedeki gezme genleri bana da geçmiş. Bilginin zekâtı paylaşmaktır diyerekten gezip gördüğüm yerleri çok kısacık sizlere anlatacağım:

Mostar Köprüsü/ BOSNA- HERSEK
Neretva Nehri üzerine yapılmış, karaları bağladığı gibi gönülleri de bağlayan bir köprüdür Mostar… Köprü aslında kendi topraklarından doğmuştur. Bu ne demek tabii ki böyledir demeyin. Bilindiği gibi Osmanlı Devleti zamanında devşirme sistemi vardı. Devlet, vaktin birinde bu bölgeye devşirme memurlarını gönderir. Memurlardan birisi, Neretva Nehri kıyısında küçük bir çocuğun çamurdan çok güzel şeyler yaptığını görüyor. Çocukla konuşan memur, çocuğun nezaketli cevapları üzerine ailesi ile tanışmak istiyor. Ardından ailenin onayı alınarak bu küçük çocuk yetiştirilmek üzere Mimar Sinan’ın yanına veriliyor. İşte bu çocuk Mostar Köprüsü’nü inşaa eden Mimar Hayreddin’den başkası değildir. 1566’da inşâ edilen köprü, 456 kalıp taş kullanılmıştır. 24 metre yüksekte 30 metre uzunluğunda, 4 metre genişliğindedir. Köprü, çevresindeki kente adını da verdi. Şehirde ticareti canlandırmış ve zenginleştirmiştir. Böylece Mostar, Hersek bölgesinin önemli bir şehri haline gelmiş ve sonra Hersek bölgesinin ana kenti oldu. Böylesine güzel bir eser, gelin görün ki insanoğlunun canavar yüzü ile 1992 senesinden sonra tanıştı. Bosna-Hersek’te başlayan iç savaş sırasında Mostar Köprüsü’ne ilk saldırıyı 1992’de Bosnalı Sırplar düzenledi. 9 Kasım 1993’te Hırvat tankları köprüye daha büyük bir zarar veren saldırılarını başlattı. Kasım ayının sonunda köprü tamamen yıkıldı. Mostar Köprüsü’ nün eski hâline uygun olarak yeniden inşası çalışmaları (TİKA) UNESCO ve Dünya Bankası’nın desteğiyle 1997’de başladı. Köprünün temel, beden duvarları ve zemin güçlendirilmesini Yapı Merkezi ve taş kemer inşaatını diğer Türk şirketi olan ER-BU üstlendi. İnşaatı tamamlanan Mostar Köprüsü, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu çok sayıda devletin temsilcilerinin hazır bulunduğu bir törenle açıldı.